Produktdesign i fremtiden

Meninger
Produktutvikling
Strategi
Marita Viken
Produktdesigner
01. oktober 2025
Etter hvert som teknologi endrer designlandskapet, utvikles rollen som produktdesigner i takt med dette. Dette er ikke nytt, og omstilling er noe vi har holdt på med i alle år. Men det handler ikke bare om verktøy, Det handler om et skifte i tankesett. Hva kreves av fremtidens produktdesignere for å skape verdi for både kunder og markedet? Og hvordan kan vi plassere design der det hører hjemme: helt i hjertet av organisasjonen.
Design review 1-2-1
Creative design workshop

Et kjapt og overfladisk bakteppe

Tidlig på 2000-tallet var vi i begynnelsen av en epoke med teknologidrevet innovasjon. God brukeropplevelse ble et konkurransefortrinn, men design var fortsatt lite integrert i selskapers strategi. Design hadde ikke plass rundt bordet der de viktige beslutningene ble tatt.

Etter hvert så vi fremveksten av spesialistroller som UX-researcher, UX-designer og UI-designer. Disse rollene begynte å samarbeide tettere i større team sammen med strateger og forretningsutviklere, og man begynte å se hvilken kraft designkompetanse og metodikk hadde for å skape reell verdi for kunder og selskaper.
I løpet av den siste tiden har AI og verktøy som ChatGPT gått fra å være en «kul leke» til å bli et faktisk produktivitetsverktøy. Rapportskriving, personas, sammendrag av timevis med research til klare innsikter, analyse av brukerintervjuer, generering av UI-konsepter. Alt skjer raskere og mer effektivt enn noen gang. Det betyr at vi kan fokusere på de delene av design AI ikke kan røre (i hvert fall ennå): strategi, empati, og helhetstenkning. Vi må klare å etablere design som en like viktig del av en organisasjon som drift og økonomi.
Vi må klare å etablere design som en like viktig del av en organisasjon som drift og økonomi.

Hybriddesigneren

For produktdesignere har rollen blitt mer allsidig (og kanskje også mer krevende…) Vi skal kunne forstå både forretningsstrategi, markedstrender og brukerbehov, samtidig som vi skal kunne gjøre research, wireframes, prototyper, UI, UX, brand og designsystemer. Vi skal være brobyggere mellom estetikk, funksjonalitet og forretningsstrategi.
Jeg har alltid følt at rollen min har strukket seg over store deler av prosessen, men nå er grensene flyttet for hva jeg kan finne ut av selv, der jeg før har vært avhengig av hjelp fra andre. Det betyr også at flere kan gjøre mye av jobben min og bidra inn i den kreative prosessen. Måten man jobber sammen i team er endret, men designerens ferdigheter som empati, konseptuell tenkning og estetisk sans er fortsatt avgjørende for å oversette komplekse ideer til enkle løsninger.

Design som strategi

Når selskaper setter brukerreisen i sentrum, skaper de verdier som går langt utover et pent grensesnitt. Design handler mer om å løse problemer enn om utseende. Selskaper med sterk designkultur har vist seg å ha en konkurransefordel, som for eksempel Airbnb og Apple. Vårt favoritteksempel er Linear som er et prosjektstyringsverktøy. Etter å ha testet utallige verktøy fant vi endelig det som forsto hvordan vi jobbet. Og det er ikke tilfeldig. De har tatt et tydelig standpunkt på hvem de lager produktet for, og hvilke behov de skal løse. Samtidig som det ser pent ut.

For kunden handler god design om å bli forstått. Når løsninger bygger på reelle behov føles de mer relevante. Det gir sterkere relasjoner, lojalitet og tillit. Når design løftes til en strategisk kjernefunksjon, blir det en nøkkel til varig verdi.

For designere betyr det at vi må i større grad lukke Figma, og tilegne oss enda mer kunnskap om strategi og forretningsmål. De som evner å heve blikket, tilpasse seg, og tenke helhetlig vil vinne. Og slik kan vi plassere design der det hører hjemme: helt i hjertet av organisasjonen.
a screenshot of figma file
Noen ganger må man løfte blikket og komme seg ut av Figma-bobla...

Tre tips til slutt:

01: Omfavn endringere

Endring skjer uansett, spørsmålet er hvordan vi møter den. De som tilpasser seg og omfavner endring vil bli nøkkelpersoner som driver innovasjon, strategi og vekst fremover.

02: Bruk designkompetansen til å stille de vanskelige spørsmålene
Vi må tørre å utfordre prosjektet, stille spørsmål og se helheten. Hvorfor bygger vi dette produktet? Hva er de sosiale, miljømessige og bærekraftige konsekvensene av det vi lager? Slik viser vi at design ikke bare er form, men et verktøy for å tenke nytt og bedre.

03: Ta rollen som brobygger mellom bruker, teknologi og forretning
Den virkelige verdien av design kommer når vi klarer å koble sammen empati, funksjonalitet og strategi. Det er der vi skaper løsninger som faktisk fungerer, for både folk og forretning.

Want to know more?

Get in touch with
Marita